Menu
Městská část Praha Šeberov
Městská část
Praha
Šeberov

Souhrnná zpráva o dopravní situaci na území naší městské části

Souhrnná zpráva o dopravní situaci na území naší městské části 1

Předseda stavební komise pan Petr Štěpánek a paní starostka vedli několik jednání s odpovědnými odbory a úřady, které se této problematice věnují. Na základě všech dostupných podkladů a dosavadních zjištění se pan Štěpánek pokusil shrnout získané informace do souhrnné zprávy o dopravní situaci.

Špatnou dopravní situaci na hlavních páteřních ulicích v Hrnčířích i Šeberově ovlivňuje zejména průjezd aut ze Středočeského kraje do Prahy. V minulém zpravodaji č. 4/2025 jsme vás informovali o dopravním měření v obytných zónách v obou částech naší městské části, kde jsme zjistili, že řidiči velmi často nedodržují povolenou rychlost. Téma dopravní situace zajímá každého občana a vedení městské části se jí věnuje dlouhodobě. Předseda stavební komise pan Petr Štěpánek a paní starostka vedli několik jednání s odpovědnými odbory a úřady, které se této problematice věnují. Na základě všech dostupných podkladů a dosavadních zjištění se pan Štěpánek pokusil shrnout získané informace do souhrnné zprávy o dopravní situaci na území naší městské části. Tato zpráva byla předložena na jednání zastupitelstva městské časti dne 15. 9. 2025. Dopravní situace a její řešení se snažíme řešit dlouhodobě. Jak je vidět z analýzy níže, není to jednoduché. A bohužel situace nemá žádná rychlá řešení. Na druhou stranu je také vidět, přestože se to některým nezdá, doprava se zejména v Šeberově v posledních 10 letech zlepšila. Vše je popsáno ve zprávě a podloženo daty, která má k dispozici Technická správa komunikací a další instituce. Není to tedy pouze pocit, ale skutečnost. Ze zprávy vyplývají podněty, které se budeme snažit splnit s maximálním úsilím. Zde je celý text zprávy:

Co s dopravou v Hrnčířích a Šeberově

  1. Jak to bylo a jak se situace mění postupem let
  2. Jaký je stav nyní
  3. Jaký, podle dostupných zdrojů, očekáváme vývoj v nejbližších pěti až sedmi letech
  4. Lze odhadnout vývoj na období dalších deseti let a co jej nejvíce z toho, co známe, může ovlivnit? Úvahy o návrzích řešení.
  5. Podněty k aktivitě zastupitelstva MČ Šeberov

 

  1. Jak to bylo a jak se situace mění postupem let

Ve zvláštním vydání Zpravodaje zveřejněném v listopadu 2011, který se zabýval obhajobou Vestecké spojky, jsou uváděné intenzity dopravy v roce 2010 v Hrnčířích a Šeberově cca 10.800 vozidel denně s výhledem 13.800 vozidel denně v roce 2014. Tyto údaje vycházely z údajů zpracovatelů EIA pro Vesteckou spojku.

 TSK zveřejňuje měření dopravních intenzit v nejvytíženějších obdobích. Lze předpokládat, že se jedná o relevantní údaje. V červnu 2019 TSK vydala aktualizaci dopravně inženýrských podkladů v souvislosti s projednáváním EIA projektu Vestecká spojka. V těchto podkladech potvrzuje skutečnou intenzitu dopravy v roce 2019 v Šeberově 13.800 vozidel denně a v Hrnčířích 11.600 vozidel denně.

Stav A (současný stav) - intenzity aut. dopravy, jaro 2019 (zdroj TSK)

Stav A (současný stav) - intenzity aut. dopravy, jaro 2019 (zdroj TSK)

 

  1. Jaký je stav nyní

Podle údajů z posledních měření v roce 2024 došlo ke snížení intenzity dopravy v Šeberově o 2.200 vozidel denně na 11.600 vozidel denně. V Hrnčířích naopak vzrostla intenzita dopravy o 3.900 vozidel na 15.500 vozidel. Podíl tranzitní dopravy tvoří cca 70 %, jen 30 % je místní. V Hrnčířích lze předpokládat procento tranzitní dopravy ještě vyšší 80 % až 85 %.

 

  1. Jaký, podle dostupných zdrojů, očekáváme vývoj v nejbližších pěti až sedmi letech

Termíny realizací významných dopravních staveb, tj. D0 úsek 511 a Vestecká spojka k exitu 4 na D1 se neustále oddalují. Stanovit období, na které se bude vázat odhadovaný vývoj intenzity dopravy v Hrnčířích a Šeberově, je velmi obtížné. Vycházejme z očekávání, že úsek Pražského obchvatu D0 – 511 bude zprovozněný do roku 2028 a Vestecká spojka do roku 2030 (málo reálné).

Prostudováním podkladů TSK, IPRu, ŘSD atd… lze dojít k očekávání výrazného snížení intenzity dopravy v Hrnčířích a Šeberově až po zprovoznění Vestecké spojky. Samotné zprovoznění DO-511 intenzitu dopravy v Hrnčířích a Šeberově podle matematických modelů nijak významně neovlivní. Až propojením ulice K Šeberovu před Hrnčířemi Vesteckou spojkou s již volnou D1 bez kamionů, můžeme očekávat výrazné snížení intenzity dopravy v naší MČ.

Stav B.3 (se záměrem Vestecká spojka, kompletní exit 4 ) - intenzity aut. dopravy, rok 2030 (zdroj TSK)

Stav B.3 (se záměrem Vestecká spojka, kompletní exit 4 ) - intenzity aut. dopravy, rok 2030 (zdroj TSK) 

 

Matematický model TSK předpokládá, že intenzita dopravy v Šeberově klesne o 2.900 vozidel denně oproti stavu roku 2019 na 10.900 vozidel denně. V Hrnčířích by mělo dojít ještě k výraznějšímu poklesu intenzity dopravy a to o 7.000 vozidel denně ze současných 15.500 vozidel na 8.500 vozidel.

 

  1. Lze odhadnout vývoj na období dalších deseti let a co jej nejvíce z toho, co známe, může ovlivnit? Úvahy o návrzích řešení.

Odhadování vývoje intenzity dopravy je věda, kterou se zabývají specialisté a existují k tomu velmi komplikované nástroje. Do toho bych se nepouštěl. Jednoznačné však je to, že intenzita dopravy v naší MČ je nejvíce ovlivněná rychlostí průjezdu. To je atraktivitou dopravní trasy pro tranzitní dopravu. Můžeme předpokládat, že většina řidičů používá inteligentní navigační systémy, které je navedou na nejrychleji průjezdné trasy. Pokud bude průjezd Hrnčířemi pomalejší než propojení Vestecké spojky napojené na D0 a D1, můžeme očekávat pokles dopravní zátěže v naší MČ.

Na druhou stranu, veškerý rozvoj naší MČ s sebou přináší určité zvýšení dopravní zátěže, kterou si MČ sama generuje. Je velmi důležité tyto zdroje sledovat a vyhodnocovat celkový dopad na dopravu v MČ. Rozvojové oblasti MČ a jejich způsob využití jsou definované v územním plánu. Ve stávajícím územním plánu také existuje návrh obchvatu Šeberova v území mezi Šeberovem a dálnicí D1. V novém Metropolitním plánu již tento „obchvat“ není. Je zřejmé, že funkci obchvatu Hrnčíř a Šeberova by měla převzít Vestecká spojka a úsek původní D1, nyní městské komunikace, mezi Újezdem a Chodovem. To je trasa pro odvedení tranzitní dopravy mimo Hrnčíře i Šeberov. Plánované napojení rozvojových částí, které leží mezi Šeberovem a D1 na Vesteckou spojku za obchvat Šeberova považovat nelze.

(zdroj TSK)

(zdroj TSK)

 

Významnou změnu v dopravě můžeme očekávat i v souvislosti s výstavbou metra trasy D. Lze očekávat snížení počtu vozidel směřujících přes naší MČ k nejbližším stanicím metra. U konečné stanice metra D je plánované veliké záchytné parkoviště.

  1. Podněty k aktivitě zastupitelstva MČ Šeberov
  • Podpora výstavby Vestecké spojky
  • Sledování nepovolených průjezdů nákladních vozidel
  • Zklidnění dopravy. Zpomalení průjezdu Šeberovem a Hrnčířemi. Měření rychlosti. Budování bezpečných přechodů pro pěší.
  • Komunikace s veřejností o přijatelných opatřeních.
Datum vložení: 2. 10. 2025 17:06

Informace

Mobilní aplikace

Sledujte informace z našeho webu v mobilní aplikaci – V OBRAZE.
nahoru

Projekty